Den Hartogh over TIS-Web
VDO TIS-Web® haalt het maximale uit tachograafdata
“Allebei geïnteresseerd in vernieuwing en het maximale eruit willen halen, wat erin zit,” zegt Erik Groen, Equipment Manager bij Den Hartogh en typeert daarmee treffend de samenwerking tussen Den Hartogh en Continental/VDO. Samenwerking is er op diverse terreinen en gaat terug tot maar liefst 1955. Recent stapte Den Hartogh over van VDO TIS-Office® naar VDO TIS-Web®, een slimme manier om tachograafdata efficiënt te verwerken én veiligheid voor medewerkers en omgeving te vergroten.
Den Hartogh, opgericht in 1920, telt inmiddels 1.000 medewerkers op 30 locaties in 17 landen. Het bedrijf verdiende zijn sporen in een moeilijke markt: het vervoer van vloeistoffen en gevaarlijke stoffen. Als specialistisch dienstverlener voor onder andere de petrochemische industrie draait alles bij Den Hartogh om veiligheid. Dit veiligheidsbesef is tot in de kleinste puntjes doorgevoerd. Zo krijgen bezoekers aan het kantoor de instructie om de leuning vast te houden bij het gebruik van de trap. Veilig opereren vertaalt zich ook naar de correcte naleving van het rij- en rusttijdenbesluit. Recent stapte Den Hartogh over van VDO TIS-Office® naar VDO TIS-Web®.
Innovatie
Savaș Ünal, Applications & Project Manager bij Den Hartogh: “Wij vervoeren stoffen waarbij, in sommige gevallen, een verspilde druppel fatale gevolgen kan hebben. Veiligheid van onze mensen en de omgeving is dus van het grootste belang. Onze veiligheidseisen zijn veelal zwaarder dan die van de klant. Ons succes danken wij mede aan onze innovaties. Op gebied van ICT zijn we vooruitstrevend en werken met de nieuwste tools. We worden zelfs benaderd door leveranciers om deel te nemen aan testprojecten. Dat is een luxepositie waarbij we natuurlijk kosten en baten nauwkeurig afwegen. Het geeft ons ook de mogelijkheid om nieuwe producten volgens onze eisen en wensen op te laten bouwen en eventueel aan te laten passen.”
Waarom VDO TIS-Web®?
Savaș Ünal: “Wij gaan voor het beste product, de beste equipment en de best opgeleide chauffeurs. Wij zoeken daarom niet zozeer naar leveranciers, maar partners. Dit zijn de bedrijven die met ons meedenken en samen bereid zijn onze processen te verbeteren. Parallel aan de vernieuwing van onze ICT-omgeving wilden we onze software voor verwerking van tachograafdata upgraden. We kozen daarbij voor TIS-Web® van Continental/VDO. Om de functionaliteit van het systeem én om de goede relatie die we met Continental/VDO hebben. Partnership achten wij cruciaal. Bij een melding/incident worden wij direct met de juiste personen in contact gebracht waarbij de lijnen kort zijn om de juiste specialist te spreken. Meestal worden de meldingen direct opgelost door de specialist.
Live gaan
TIS-Web® is slimme software voor de verwerking en archivering van de wettelijk verplichte tachograafdata. De kracht van het systeem zit in de automatisering, rapportagemogelijkheden en de volledige hosting van het databeheer. Natuurlijk heeft de overstap naar nieuwe software en nieuwe processen wat voeten in aarde. Erik Groen: “We hebben het product vooraf goed getest en het werkt nu naadloos samen met FleetVisor™, de software van het fleetmanagement programma.
Deze zorgt voor de automatische input van tachodata naar de TIS-Web® omgeving, dat is een belangrijk voordeel. Savaș Ünal: “We hebben tot op heden een positieve ervaring. Continental/VDO heeft de introductie van het nieuwe systeem goed begeleid. De training voor onze Trucking Managers uit alle vestigingen/landen was uitstekend voorbereid. Continental/VDO had antwoord op alle gestelde vragen. De Trucking Managers konden de theorie meteen live in het systeem in de praktijk brengen door opdrachten uit te voeren tijdens de training. Bij mij bleef het goede gevoel achter: onze Trucking Managers hebben het live/interactief gezien én ze hebben de gehele training met enthousiasme gevolgd en onthouden. Nu wij de applicatie al enige tijd hebben draaien en iedereen eraan gewend is, ervaren ze het systeem als prettig.”
Wat levert het op?
Erik Groen: “Wij zijn heel erg praktisch ingesteld. Kunnen ons druk maken over een vink-boxje. We willen dingen die echt werken in de praktijk. Eén van de grote voordelen van TIS-Web® is de toegankelijkheid. Ik kan overal en altijd gewoon inloggen. En ik kan bij de data van alle landen waarin we actief zijn.” Savaș Ünal: “Een groot voordeel is ook de rapporten voor overtredingen die we kunnen draaien. Dat geeft een goed inzicht. Bovendien zijn ze te ‘schedulen’ waardoor ze automatisch uitgevoerd worden. Dat betekent een aanzienlijke tijdwinst.” Erik Groen vult aan: “De rapportages voor te hard rijden en andere overtredingen tegen het rij- en rusttijdenbesluit gebruiken wij om de prestaties van onze chauffeurs te verbeteren. Het is een systeem van continue verbetering. Dat betekent dat iedere chauffeur maandelijks in tweevoud een uitdraai krijgt van zijn/haar overtredingen. Eén deel stuurt hij/zij getekend retour. Als de aanwijzingen die wij de chauffeur geven niet het gewenste resultaat oplevert krijgt de chauffeur een training. Sinds we met TIS-Web® zijn gaan meten en die rapporten uit TIS-Web® zijn gaan sturen, zien we een dalende trend in overtredingen van chauffeurs.”
Savaș Ünal: “Ons proces rondom tachograafdata verloopt nu optimaal. Het enige dat we in de toekomst nog willen toevoegen is de mogelijkheid om onze eigen KPI-informatie aan te vullen. Daarover zijn we nu met Continental/VDO in gesprek.”
Hans den Hartogh, Director Trucking Europe: “Wij hebben een convenant met de ILT en willen zeker weten dat we goed zitten. Ik vind het daarom belangrijk om op een eenvoudige manier afwijkingen van de wet- en regelgeving bloot te kunnen leggen. Vroeger waren we achteraf aan het bepalen hoe we er voor stonden, nu hebben we direct inzage. TIS-Web® levert data die je in een oogopslag kunt begrijpen. Dat werkt snel en prettig. Het vormt de inzet voor het self-learning principe dat wij naar onze chauffeurs hanteren en waarmee we de veiligheid waarborgen.”
Rob Tamse, Algemeen Directeur van Continental Automotive Trading Nederland B.V.: "Tachograafdata vormt de basis voor waardevolle managementinformatie bij transportondernemingen. Het doet ons genoegen dat wij een prachtbedrijf als Den Hartogh kunnen helpen bij het verbeteren van hun bedrijfsprocessen. Zelfs de training tijdens de implementatiefase hebben we specifiek toegespitst op hun dagelijkse praktijk. Kennis delen doen we graag."