Contiki kiest voor TIS-Web® en DLD®
“Op piekmomenten hebben wij zo’n 130 chauffeurs op de weg door heel Europa, sommigen zien we meer dan 40 dagen niet terug, dan moet je alles rondom de rij- en rusttijdenwet goed geregeld hebben. De producten en diensten van VDO helpen ons daarbij,” aan het woord is Gerko Don, algemeen directeur van touringcarbedrijf Contiki Holland, één van de grootste aanbieders van busreizen in Europa.
Gerko Don: “Op jaarbasis hebben wij zo’n 22.000 inzetdagen. Als je die allemaal moet registreren en controleren, moet je beschikken over een goed systeem. Zonder een TIS-Web® account is dat onmogelijk. Nu is het een goed georganiseerde uitdaging. Wij hebben het voordeel dat 90% van onze ritten vastligt, de chauffeurs weten precies hoe het loopt. Ze kennen de stops en weten per dag hoeveel ze mogen werken of moeten rusten. Om de rij- en rusttijden correct na te leven proberen wij al aan de voorkant, in de planning, alles dicht te timmeren. Af en toe kom je natuurlijk wel situaties tegen die roet in het eten gooien, door files, slecht weer of een ferry die staakt.”
Op afstand en automatisch downloaden
René Völkers (Manager Operations) vult aan: “We maken gebruiken van remote downloads met behulp van de DLD® Wide Range van VDO. Elke dag komen de gegevens van onze chauffeurs automatisch binnen en wekelijks die van de voertuigen. Onze langste tour die wij rijden, is 46 dagen. Wij zien die wagen en chauffeur dus al die tijd niet. Dus dan zit je met een uitdaging wat betreft je chauffeursdata. In het verleden hadden we een downloadstick met een SD-kaart, dus dan moesten we zorgen dat die SD-kaart hier op tijd was. Dat was foutgevoelig en veel werk. Als een download niet goed was moest het bovendien opnieuw, dat kostte veel te veel tijd. Sinds 2010 werken we met de DLD® en hebben we altijd de chauffeursgegevens op tijd in beeld. Dat gaat perfect.”
Analyse in TIS-Web®
Contiki Holland heeft één medewerker in dienst voor de analyse van de tachograafdata. Dankzij de Overtredingsmodule spoort TIS-Web® de fouten en overtredingen automatisch op, waarna de medewerker controleert wat er aan de hand is en waar de fouten vandaan komen. Daar is hij ongeveer 30% van zijn tijd mee bezig. René Völkers: “Als het allemaal goed werkt dan heeft de chauffeur al een melding gedaan naar de thuisbasis waarin hij uitlegt wat er gebeurd is, anders spreken wij hem aan. We controleren de data zorgvuldig en bij iedere fout of overtreding, voegen we een verklaring toe. Bovendien rijden we nog geen 2% overtredingen.”
Mooie bijvangst
Gerko Don: “We hebben dan ook een convenant met de ILT. Dat betekent dat we - op audits na - onszelf controleren. Ieder jaar leveren we een rapport aan met onze tachograafdata, dat halen we allemaal uit TIS-Web®. En je kunt nog veel meer met het programma. Wij gebruiken de km-registratie voor onze facturatie. En we hebben TIS-Web® tot twee keer toe succesvol ingezet voor een schadezaak. Met behulp van de data in het systeem konden we tot op de seconde aantonen dat het betreffende voertuig stilstond voordat de impact gebeurde. Daardoor bleek dat we geen aandeel hadden in de aanrijding. Dat is een mooie bijvangst! Verder kunnen we, dat doen we misschien nog te weinig, meer inzicht krijgen in onze routes. Je kunt zo 20 keer uitdraaien hoeveel tijd het kost om van Amsterdam naar Berlijn te rijden. Daarmee kun je optimaliseren.”
Samenwerken
“De samenwerking met VDO verloopt heel goed. Ze hebben destijds de DLD®’s en TIS-Web® geïnstalleerd en dat draait probleemloos. En als er dan tóch iets is, lossen ze het razendsnel o